Στράτος Διονυσίου – Αντώνης Ρεπάνης: Οκτώ μεγάλα λαϊκά που έγραψαν ιστορία
Ηχογραφήθηκαν στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 και εξακολουθούν να τραγουδιούνται μέχρι σήμερα.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ είναι γεμάτη από μικρές και μεγαλύτερες συνεργασίες, ανάμεσα σε συνθέτες, στιχουργούς και τραγουδιστές, που καθόρισαν εν πολλοίς και τη μορφή του, μα και τη διάχυσή του στα ακροατήρια. Οι χαρακτηρισμοί «μικρές» και «μεγαλύτερες» συνεργασίες, δεν έχουν να κάνουν αναγκαστικά με την ποιότητα των τραγουδιών, αλλά με αυτό που λέμε «επιτυχία». Πολλά σπουδαία λαϊκά έγιναν επιτυχίες και τραγουδήθηκαν (και τραγουδιούνται ακόμη) από τους πάντες, ενώ υπάρχουν επίσης πολλά που παρέμειναν άγνωστα στο ευρύ κοινό, παρότι δεν υπολείπονταν σε αξία (αν τα συγκρίνεις με τα επιτυχημένα).
Στην επιτυχία των τραγουδιών δεν συνέβαλε μόνο η ποιότητά τους, αλλά και οι δυνατότητες διακίνησής τους. Χοντρικά, οι μεγάλες εταιρείες είχαν τεράστια δυνατότητα διαφήμισης και διακίνησης, εν σχέσει με τις μικρότερες, που προσπαθούσαν να παρέμβουν, διαρρηγνύοντας το… κατεστημένο. Κάποιες φορές, λίγες σχετικά, θα το κατάφερναν.
Η συνεργασία, με την οποία θα ασχοληθούμε εδώ, ανάμεσα στον περίφημο λαϊκό συνθέτη Αντώνη Ρεπάνη (1933-2019) και τον μεγάλο τραγουδιστή Στράτο Διονυσίου (1935-1990) είναι από τη φύση της ιδιαίτερη. Κατ’ αρχάς, γιατί τοποθετείται έξω από τη «χρυσή εποχή» του λαϊκού τραγουδιού, που είναι χοντρικά η δεκαετία 1955-1965.
Σ’ αυτό το νέου τύπου λαϊκό τραγούδι το δίδυμο Αντώνης Ρεπάνης-Στράτος Διονυσίου, στο τέλος της δεκαετίας του ’60 και στην αρχή του ’70, κάνει ένα από τα πιο μεγάλα «μπαμ», υπογράφοντας σπουδαία τραγούδια και κάνοντας τεράστιες επιτυχίες. Οκτώ απ’ αυτές, οι πιο μεγάλες, θα μας απασχολήσουν στη συνέχεια…
Το λαϊκό στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’60, για πολλούς και διαφόρους λόγους, βρίσκεται σε μια κάποια κρίση. Η Columbia (Αφοί Λαμπρόπουλοι), η εταιρεία που το στήριξε στη «χρυσή εποχή» έχει ρίξει το ενδιαφέρον της στο αναδυόμενο «έντεχνο», ενώ και η κοινωνική σύνθεση των ακροατηρίων αλλάζει. Η εσωτερική μετανάστευση, η καλυτέρευση της ζωής στις πόλεις, η άνοδος της ξενόφερτης ποπ, η παρουσία του νεανικού κοινού ως ξεχωριστής καταναλωτικής ομάδας (νεαροί που ακούν ποπ, αλλά και φοιτητές κ.ά. που ακούν Νέο Κύμα), τα νέα μικροαστικά στρώματα που αναδύονται, οι πολιτικές αλλαγές (Ένωσις Κέντρου, αποστασία, δικτατορία, μεταπολίτευση) και άλλα διάφορα διαμορφώνουν νέα δεδομένα, που έχουν να κάνουν και με την αισθητική του κόσμου και με τις νέες ανάγκες για διασκέδαση.
- «Χθες το βράδυ στην ταβέρνα»
- «Στης αγάπης μας το στέκι»
- «Τ’ αγκάθια της καρδιάς σου»
- «Αγάπη μου επικίνδυνη»
- «Ο παλιατζής»
- «Ένας αητός γκρεμίσθηκε»
- «Καρδιά μου αλήτισσα»
- «Άστε με απόψε μοναχό»
πηγή:LIFO