Les Demoiselles d’Avignon: Νέα έρευνα αποκάλυψε…

Les Demoiselles d’Avignon: Νέα έρευνα αποκάλυψε την πραγματική πηγή έμπνευσης του Πάμπλο Πικάσο
Ο «ντετέκτιβ της τέχνης» λέει ότι το έργο Les Demoiselles d’Avignon του Πάμπλο Πικάσο εμπνεύστηκε από την καταλανική τέχνη και όχι από την αφρικανική τέχνη.
Νέα έρευνα υποδηλώνει ότι ένα σημαντικό έργο του Πάμπλο Πικάσο —το οποίο συνέβαλε στην ευρύτερη διάδοση του μοντερνισμού— μπορεί να έχει εμπνευστεί από μεσαιωνικές τοιχογραφίες εκκλησιών στα ισπανικά Πυρηναία και όχι από την αφρικανική τέχνη, όπως είχαν υποστηρίξει στο παρελθόν πολλοί ιστορικοί τέχνης.
Ο πίνακας, με τίτλο Les Demoiselles d’Avignon (1907), απεικονίζει πέντε γυμνές γυναίκες, μερικές από τις οποίες φαίνεται να φορούν μάσκες στο πρόσωπο. Χρησιμοποιώντας τεχνικές που προέρχονται από τον κυβισμό, ο Πικάσο διαχώρισε τα σώματα των γυναικών και το φόντο πίσω τους.
«Μαύρη τέχνη; Δεν την ξέρω»
Η αφρικανική τέχνη έχει από καιρό προταθεί ως η κύρια πηγή έμπνευσης για το Les Demoiselles d’Avignon, το οποίο ζωγραφίστηκε μετά από μια επίσκεψη στο πρώτο ανθρωπολογικό μουσείο του Παρισιού, το Musée d’Ethnographie du Trocadéro, τον Ιούνιο του 1907. Ωστόσο, ο Πικάσο προσπάθησε να αποστασιοποιήσει το έργο από την αφρικανική τέχνη που είδε εκεί. «Μαύρη τέχνη; Δεν την ξέρω», είπε ο Πικάσο σε μια συνέντευξη το 1920.
Τώρα, ο Γάλλος συλλέκτης και αυτοαποκαλούμενος «ντετέκτιβ της τέχνης» Αλέν Μορό δημοσίευσε ένα άρθρο στο Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi στο οποίο ισχυρίζεται ότι η ενασχόληση του Πικάσο με την αφρικανική τέχνη και τα αφρικανικά αντικείμενα ξεκίνησε μετά την ολοκλήρωση του έργου Les Demoiselles d’Avignon. Η εφημερίδα Times of London ήταν η πρώτη που δημοσίευσε την είδηση για το άρθρο του Μορό.
Σύμφωνα με το Art News, o Μορό πιστεύει ότι η έμπνευση για το έργο μπορεί να βρεθεί στις πλέον χαμένες τοιχογραφίες της εκκλησίας La Vella de Sant Cristòfol στο Campdevànol και στις ρωμανικές τοιχογραφίες του Sant Martí de Fenollar στους πρόποδες των Γαλλικών Πυρηναίων νότια της Περπινιάν.
Στα χνάρια του Πικάσο
Στο πλαίσιο της έρευνάς του, ο Μορό αναπαρέστησε τα ταξίδια του καλλιτέχνη, συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής παράκαμψης στο δρόμο προς το Γκόσολ της Ισπανίας το 1906. Ο Χουάν Βιντάλ Βεντόσα, φίλος και λάτρης της τέχνης, πρότεινε στον Πικάσο να επισκεφθεί αυτά τα μέρη. Οι πίνακες που βρίσκονταν στο εσωτερικό τους είχαν αποκτήσει δημοτικότητα μεταξύ της διανοητικής ελίτ της Καταλονίας εκείνη την εποχή και είχαν παρόμοιες ιδιότητες με αυτές που συναντώνται στο Les Demoiselles d’Avignon, όπως τα χαρακτηριστικά του προσώπου, οι γωνιώδεις φόρμες και οι πολύχρωμες παλέτες.
Ο Μορό επεσήμανε επίσης ότι η αφρικανική μάσκα που εκτέθηκε μαζί με το Les Demoiselles d’Avignon σε μια αναδρομική έκθεση το 1939 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης δεν βρισκόταν στην Ευρώπη μέχρι το 1935, σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά την ολοκλήρωση του πίνακα. Ωστόσο, εκείνη την εποχή, ο επιμελητής Άλφρεντ Μπαρ ισχυρίστηκε ότι η μάσκα ενέπνευσε άμεσα το έργο.
Καλλιτέχνες και ιστορικοί συζητούν εδώ και καιρό για την προέλευση της έμπνευσης πίσω από το Les Demoiselles d’Avignon, με ορισμένους να αναφέρουν την κατάφωρη πολιτιστική κλοπή της μαύρης τέχνης, ενώ άλλοι υποστηρίζουν τις σκόπιμα αινιγματικές της ιδιότητες.
Ωστόσο, ο Μορό υποστηρίζει ότι η χρωματική παλέτα, καθώς και η απεικόνιση των περιγραμμάτων του προσώπου και των ματιών των γυναικών, θυμίζουν περισσότερο τις μεσαιωνικές εκκλησιαστικές τοιχογραφίες της Καταλονίας. Αναφέρθηκε επίσης στο chirimbolo, το μυστηριώδες σημάδι στο πρόσωπο μιας από τις φιγούρες, το οποίο συχνά ερμηνεύεται ως αυτί, όγκος ή χέρι. Το σημάδι αυτό είναι εμπνευσμένο από τα αφηρημένα σημάδια στο πρόσωπο που συναντώνται στην καταλανική χριστιανική τέχνη.
πηγή:in.gr