«Τέλειο παρελθόν» ο Λεονάρδο Παδούρα

Στο «Τέλειο παρελθόν» ο Λεονάρδο Παδούρα συστήνει τον Μάριο Κόντε, έναν αρχετυπικό πρωταγωνιστή του λατινοαμερικανικού νουάρ

Ο Λεονάρδο Παδούρα είναι ο σπουδαιότερος εν ζωή μυθιστοριογράφος και χρονικογράφος της σύγχρονης Ιστορίας της Κούβας και ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους Κουβανούς συγγραφείς έξω από τα σύνορα της χώρας του κυρίως για τις δέκα αστυνομικές ιστορίες του με πρωταγωνιστή τον απρόβλεπτο αλλά πάντα έντιμο Μάριο Κόντε, υπολοχαγό της αστυνομίας στην Αβάνα και στη συνέχεια έμπορο παλαιών βιβλίων. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την αστυνομική φόρμα και τον ιδιαίτερα απαιτητικό και πολυδιάστατο πρωταγωνιστή του για να καταδείξει τον πολιτικό αποπροσανατολισμό της χώρας του και τις παθογένειες της κουβανέζικης κοινωνίας καθώς και για να εκφράσει την αγάπη για την πατρίδα του αλλά και την ανησυχία του για το δυσοίωνο μέλλον της.

Ο αντισυμβατικός πρωταγωνιστής είναι το alter ego του συγγραφέα· μάλιστα, ο Παδούρα στο εξαιρετικό επίμετρο του βιβλίου αναφέρει ότι «η εξέλιξη του Μάριο Κόντε έχει μεγάλη σχέση με την εξέλιξη που είχα εγώ ως άνθρωπος» και συμπληρώνει τονίζοντας την υπαρξιακή υπόσταση του ήρωά του: «Ο Μάριο Κόντε έχει την αποστολή να εκφράζει τις αβεβαιότητες και τους φόβους που συνοδεύουν τη γενιά μου και τα άτομα της γενιάς μου: από την αίσθηση της προσωπικής αποτυχίας, την απώλεια των ψευδαισθήσεων σε κοινωνικό επίπεδο, την αδυναμία να ενταχθούν σε έναν κόσμο με διαφορετικές ηθικές και οικονομικές απαιτήσεις μέχρι την τραυματική έκφραση του όλο και μεγαλύτερου τρόμου μπροστά στο αναπόφευκτο: τα γηρατειά και τον θάνατο».

Ερνεστ Χέμινγουεϊ και Λέων Τρότσκι
Στην Ελλάδα γνωρίσαμε τον Μάριο Κόντε στο εμβληματικό μυθιστόρημα «Αντιός, Χέμινγουεϊ» (εκδόσεις Καστανιώτη). Όταν ένας τρομακτικός τυφώνας ξεριζώνει δέντρα στον κήπο του σπιτιού του Έρνεστ Χέμινγουεϊ στην Αβάνα και αποκαλύπτει τον σκελετό ενός άνδρα που έχασε τη ζωή του με βίαιο τρόπο, ο πρώην αστυνομικός Μάριο Κόντε -στην πέμπτη περιπέτειά του- αποδέχεται την πρόταση των παλιών συναδέλφων του να εξιχνιάσει το έγκλημα που διαπράχθηκε περίπου σαράντα χρόνια νωρίτερα. Ο Λεονάρδο Παδούρα, με πρόσχημα την αστυνομική έρευνα, επιχειρεί να φέρει στην επιφάνεια άγνωστες πτυχές της ζωής και του λογοτεχνικού έργου του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα αναδεικνύοντας τις μεγάλες δυνατότητες της αστυνομικής φόρμας.
Λίγα χρόνια αργότερα εκδόθηκε «Ο άνθρωπος που αγαπούσε τα σκυλιά» (εκδόσεις Καστανιώτη), το πιο φιλόδοξο βιβλίο και για πολλούς το αριστούργημα του Παδούρα. Πρόκειται για ένα μνημειώδες ιστορικοπολιτικό μυθιστόρημα, αποτέλεσμα συστηματικής έρευνας πέντε ετών, το οποίο περιλαμβάνει σύνθετες πολιτικές αφηγήσεις που εξελίσσονται παράλληλα με την υπόθεση της δολοφονίας του Λέοντος Τρότσκι -ηγετικής μορφής της Οκτωβριανής Επανάστασης και εκ των ιδρυτών του Κόκκινου Στρατού- από τον Ισπανό πράκτορα των μυστικών υπηρεσιών της Σοβιετικής Ένωσης Ραμόν Μερκαντέρ στην Πόλη του Μεξικού τον Αύγουστο του 1940.

«Τέλειο παρελθόν» ή «Havana Blue»
Το μυθιστόρημα «Τέλειο παρελθόν» -«Havana blue» o τίτλος στην αγγλική έκδοση-, που κυκλοφόρησε στη Ελλάδα μόλις πριν από δύο μήνες, έχει ιδιαίτερη ιστορική αξία για την παρθενική εμφάνιση του υπολοχαγού Μάριο Κόντε, που έμελλε να πρωταγωνιστήσει σε άλλα εννέα μυθιστορήματα του συγγραφέα μέχρι σήμερα. Λίγες ημέρες μετά την Πρωτοχρονιά του 1989 ο Κόντε θα κληθεί να ερευνήσει τη μυστηριώδη εξαφάνιση του Ραφαέλ Μορίν Ροδρίγκες, ενός εμπορικού αξιωματούχου της κυβέρνησης.
Γρήγορα θα συνειδητοποιήσει ότι ο εξαφανισμένος ήταν παλιός συμμαθητής του. Η έρευνα θα αποκαλύψει την ύπαρξη σκιών στη φαινομενικά λαμπρή σταδιοδρομία του και θα ξυπνήσει στον Μάριο Κόντε αναμνήσεις από έναν μεγάλο νεανικό του έρωτα. Ένα αισθησιακό road story αστυνομικής πλοκής στην Κούβα του Φιντέλ Κάστρο με έμφαση στο ψυχολογικό προφίλ του μοναχικού πρωταγωνιστή και στο κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο μιας εποχής που σημαδεύτηκε από μεγάλα σκάνδαλα διαφθοράς και εμπορίου ναρκωτικών, στα οποία ήταν αναμεμειγμένα υψηλόβαθμα στελέχη της κουβανικής κυβέρνησης. Ο συγγραφέας, με σαφείς επιρροές από το αμερικανικό hard-boiled, προσαρμόζει επιδέξια τις συμβάσεις μιας σκληρής αστυνομικής ιστορίας στις ιδιαιτερότητες της σαγηνευτικής κουβανέζικης κουλτούρας.
Το «Τέλειο παρελθόν» είναι το πρώτο μέρος της τετραλογίας «Τέσσερις εποχές», που αποκαλείται και «Κουαρτέτο της Αβάνας». Το 2016 η τετραλογία διασκευάστηκε για το Netflix σε ισπανόφωνη τηλεοπτική σειρά τεσσάρων επεισοδίων με τον τίτλο «Four seasons in Havana».

Εξαιρετική, όπως πάντα, η μετάφραση του Κώστα Αθανασίου, που έχει αποδώσει στα ελληνικά όλα τα βιβλία του Λεονάρδο Παδούρα, ενώ ιδιαίτερα κατατοπιστικό είναι το εισαγωγικό του σημείωμα, στο οποίο παρουσιάζει μια λογοτεχνική βιογραφία του Μάριο Κόντε που υπερβαίνει τη μυθιστορηματική υπόσταση του εμβληματικού πρωταγωνιστή.

πηγή:avgi.gr



Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με την πολιτική απορρήτου μας
Συμφωνώ