13 Δεκεμβρίου 2025

Αιμίλιος Βεάκης – Η φωνή και το σώμα του νεοελληνικού θεάτρου

Αιμίλιος Βεάκης – Η φωνή και το σώμα του νεοελληνικού θεάτρου
Υπήρξαν ηθοποιοί καλοί. Υπήρξαν σπουδαίοι. Και υπήρξε και ο Αιμίλιος Βεάκης.

Για πολλούς, όχι απλώς κορυφαίος της εποχής του, αλλά ο άνθρωπος που έδωσε σχήμα, βάθος και ψυχή στο νεοελληνικό θέατρο. Ένας καλλιτέχνης με ιστορικές ερμηνείες, πολιτική στάση και τίμημα βαρύ – όπως συχνά συμβαίνει με όσους δεν έσκυψαν το κεφάλι.

Γεννημένος στις 13 Δεκεμβρίου 1884 στον Πειραιά, εγγονός του λόγιου Ιωάννη Βεάκη, έμεινε νωρίς ορφανός και μεγάλωσε σε ξένα σπίτια, με άλλους να ορίζουν για εκείνον ένα «λογικό» μέλλον στο εμπόριο. Εκείνος όμως διάλεξε το παράλογο: το θέατρο. Κόντρα στις αντιδράσεις, φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Βασιλικού Θεάτρου και αργότερα στη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1901 εγκαταλείπει τις σπουδές και ανεβαίνει για πρώτη φορά στη σκηνή με τον θίασο της Ευαγγελίας Νίκα, στον Βόλο, σε έργο του Σαρντού. Η αρχή είχε γίνει.

Τα επόμενα χρόνια τον βρίσκουν συνεχώς στον δρόμο. Περιοδείες στην επαρχία, θέατρα πρόχειρα, κοινό απαιτητικό. Μοναδική διακοπή, η στρατιωτική του θητεία (1912–1913), όπου συμμετείχε στους Βαλκανικούς Πολέμους και προήχθη σε λοχία επ’ ανδραγαθία. Οι εμπειρίες εκείνης της περιόδου αποτυπώθηκαν στο αφήγημα «Πολεμικαί Εντυπώσεις» (1914).

Από το 1914 έως το 1918 συνεργάζεται με κορυφαίους θιάσους και πρωταγωνιστεί σε έργα Πιραντέλο, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Χέμπελ και Αντρέγεφ. Το 1919, με την «Εταιρεία Ελληνικού Θεάτρου» και τον Φώτο Πολίτη, ανεβαίνει στον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή. Εκεί καθιερώνεται οριστικά: ο Βεάκης γίνεται ο τραγωδός της εποχής του.

Ακολουθούν χρόνια δημιουργικής έκρηξης. Γκόγκολ, Ντοστογιέφσκι, Ξενόπουλος, Χορν. Το «Φυντανάκι» ανεβαίνει για πρώτη φορά το 1921 με προσωπικό του θίασο. Το 1931, μαζί με την Κατίνα Παξινού και τον Αλέξη Μινωτή, καταπιάνεται με Στρίντμπεργκ, Ο’ Νηλ και Τσέχοφ. Το θέατρο στην Ελλάδα αλλάζει – και εκείνος είναι μπροστά.

Με την ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου γίνεται βασικό του στέλεχος (1932–1942). Παίζει δεκάδες ρόλους του παγκόσμιου ρεπερτορίου και το 1941 ερμηνεύει ξανά τον «Οιδίποδα Τύραννο» στο Ηρώδειο. Λίγο αργότερα αποχωρεί, για να συνεχίσει σε άλλους θιάσους. Όμως η Ιστορία δεν τον αφήνει ήσυχο.

Στην Κατοχή εντάσσεται στο ΕΑΜ. Μετά τα Δεκεμβριανά ακολουθεί τον ΕΛΑΣ στην υποχώρησή του, παίζοντας θέατρο όπου μπορούσε, όπως μπορούσε. Με τη Συμφωνία της Βάρκιζας επιστρέφει στην Αθήνα και διώκεται για τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Του ζητούν δήλωση μετανοίας. Εκείνος απαντά με λόγια που έμειναν:
«Μισώ τα τυραννικά καθεστώτα, το φασισμό και τη βία… Είμαι δημοκράτης και ανθρωπιστής».

Παρά τις διώξεις και την εύθραυστη υγεία του, συνεχίζει. Ιδρυτικό μέλος των «Ενωμένων Καλλιτεχνών», νέες παραστάσεις, νέοι αγώνες. Το 1947 αποσύρεται προσωρινά, με μια πενιχρή σύνταξη. Το 1949 επιστρέφει ξανά στη σκηνή, γιατί απλώς δεν μπορούσε να κάνει αλλιώς. Το 1951 επανέρχεται και στο Εθνικό Θέατρο.

Στον κινηματογράφο εμφανίστηκε ελάχιστα – αλλά καθοριστικά. «Αστέρω», «Η φωνή της καρδιάς». Παράλληλα έγραφε ποίηση, διασκεύαζε λογοτεχνικά έργα και άφησε πίσω του θεατρικά κείμενα και ημερολόγια που εκδόθηκαν μετά τον θάνατό του.

Ο Αιμίλιος Βεάκης έφυγε από τη ζωή στις 29 Ιουνίου 1951, σε ηλικία 66 ετών.
Όμως δεν έφυγε ποτέ από το θέατρο.

Όπως έγραψε ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, υπήρξε «ηθοποιός πλήρης»: τραγικός, δραματικός, κωμικός, με τεχνική σπάνια και ουσία βαθιά. Έλαμψε τόσο στους μεγάλους όσο και στους μικρούς ρόλους, αποδεικνύοντας πως το μέγεθος του καλλιτέχνη δεν μετριέται σε λεπτά σκηνής, αλλά σε αλήθεια.

Και αυτή την αλήθεια, ο Βεάκης την υπηρέτησε μέχρι τέλους.
Χωρίς εκπτώσεις. Χωρίς μετάνοια.


Εμφανίσεις στο Εθνικό Θέατρο 1932–1951
Συγκεντρωτικός πίνακας έργων, συγγραφέων, ρόλων και ετών εμφάνισης.
Έργο Συγγραφέας Ρόλος Έτος
Αγαμέμνων Αισχύλος Αγαμέμνων 1932
Ιούλιος Καίσαρ Σέξπιρ Μάρκος Βρούτος 1932
Η άμαξα Πρόσπερ Μεριμέ Δον Αντρές Ριβέρα 1932
Γλέντι, κρασί, αγάπη Αλεξάντρ Οστρόφσκι Αγκαφόν Ποτάπιτς 1932
Άννα Κρίστι Ευγένιος Ο’ Νηλ Κρις 1932
Ο θάνατος του Δαντόν Γκέοργκ Μπίχνερ Δαντόν 1933
Γιάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν Ερρίκος Ίψεν Γιάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν 1933
Οθέλλος Σέξπιρ Οθέλλος 1933
Οιδίπους τύραννος Σοφοκλής Οιδίπους 1933
Το φιντανάκι Παντελής Χορν Αντώνης 1933
Ταπεινοί και καταφρονεμένοι Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι Νικόλας Σεργκέιτς Ικμένιεφ 1934
Κύκλωψ Ευρυπίδης Κύκλωψ 1934
Ιούδας Σπύρος Μελάς Άννας 1934
Του φτωχού τ’ αρνί Στέφαν Τσβάιχ Φρανσουά Φουρές, ανθυπολοχαγός 1934
Ιβάν ο τρομερός Αλεξέι Τολστόι Τσάρος Ιβάν 1935
Πέερ Γκυντ Ερρίκος Ίψεν Ο ρήγας του Ντόβρε 1935
Δωδέκατη νύχτα Σέξπιρ Κυρ-Τόμπης 1935
Τρισεύγενη Κωστής Παλαμάς Κώστας Μπουρνόβας, αγροφύλακας 1935
Ο επιθεωρητής Νικολάι Γκόγκολ Έπαρχος 1936
Αρραβωνιάσματα Δημήτρης Μπόγρης Λεμπέσης 1936
Ο κουρεύς της Σεβίλλης Μπομαρσέ Μπάρτολο 1936
Ρωμαίος και Ιουλιέτα Σέξπιρ Λαυρέντιος 1936
Πριν απ’ το ηλιοβασίλεμα Γκέρχαρτ Χάουπτμαν Ματίας Κλάουζεν 1936
Ο κατά φαντασίαν ασθενής Μολιέρος Αργκάν 1937
Υπερωκεάνειο Τενασίτυ Σαρλ Βιλντράκ Ιντού 1937
Πόθοι κάτω απ’ τις λεύκες Ευγένιος Ο’ Νηλ Εφραίμ Κάμποτ 1937
Άμλετ Σέξπιρ Κλαύδιος, βασιλιάς της Δανίας 1937
Ο πρίγκηπας του Χόμπουργκ Χ. φον Κλάιστ Συνταγματάρχης Κότβιτς 1938
Βασιλεύς Ληρ Σέξπιρ Ληρ, βασιλεύς της Βρεττανίας 1938
Ο σταυρός και το σπαθί Άγγελος Τερζάκης Σταυράκιος 1939
Πέρα απ’ τον ορίζοντα Ευγένιος Ο’ Νηλ Τζέιμς Μάγιο 1939
Δωροθέα Άγγερμαν Γκέρχαρτ Χάουπτμαν Άγγερμαν, πάστορας 1940
Άμλετ Σέξπιρ Κλαύδιος, βασιλιάς της Δανίας 1940
Δωδέκατη νύχτα Σέξπιρ Κυρ-Τόμπης 1940
Το φιντανάκι Παντελής Χορν Αντώνης 1940
Αντιγόνη Σοφοκλής Κρέων 1940
Το φιντανάκι Παντελής Χορν Αντώνης 1941
Οιδίπους τύραννος Σοφοκλής Οιδίπους 1941
Δάφνη Λωρεόλα Τζέιμς Μπράιντι Σερ Τζόζεφ Πιττς 1951
Τρεις κόσμοι Διονύσιος Ρώμας Παπα-Κουτούζης 1951

Φιλμογραφία 1926–1950
Ταινίες με συμμετοχή του Αιμίλιου Βεάκη.
Έργο Σκηνοθέτης Ρόλος Έτος
Μαρία Πενταγιώτισσα Αχιλλέας Μαδράς Λαμαράς 1926
Έρως και κύματα Δημήτρης Γαζιάδης 1928
Το λιμάνι των δακρύων Δημήτρης Γαζιάδης 1929
Αστέρω Δημήτρης Γαζιάδης Μπάρμπα Μήτρος 1929
Η φωνή της καρδιάς Δημήτρης Ιωαννόπουλος Σπύρος 1943
Πρόσωπα λησμονημένα Γιώργος Τζαβέλλας 1946
Τα Αρραβωνιάσματα Μαρία Πλυτά Βαγγέλης Λεμπέσης 1949
Οι απάχηδες των Αθηνών Ηλίας Παρασκευάς Ανδρέας Βερέμης 1950
Με πληροφορίες από ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ


Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με την πολιτική απορρήτου μας
Συμφωνώ