Keanan Duffty, ο σχεδιαστής που συνεργάστηκε με θρύλους

Keanan Duffty, ο σχεδιαστής που συνεργάστηκε με θρύλους της μουσικής σκηνής
Ο Βρετανός δημιουργός που βρίσκεται πίσω από το στυλ των Sex Pistols και σχεδίασε ρούχα με τον Ντέιβιντ Μπάουι μοιράζεται αναμνήσεις από τους σούπερ σταρ μιας εποχής που νοσταλγούμε
Το να μιλάς μαζί του είναι σαν να παρίστασαι στη λιγότερο βαρετή διάλεξη με θέμα το πάντρεμα της μουσικής με τη μόδα. Ο Βρετανός σχεδιαστής, μουσικός και εκπαιδευτικός Κίναν Ντάφτι είναι απόφοιτος του Central Saint Martins στο Λονδίνο και ίδρυσε τo δικό του brand μόδας το 1999 στο Σόχο της Νέας Υόρκης, όπου ζει μόνιμα μέχρι και σήμερα.
Τα ρούχα του έγιναν περιζήτητα σε επιλεκτικά καταστήματα όπως τα «Bergdorf Goodman», «Harrods» και «Bloomingdale’s», ενώ ως σχεδιαστής έχει συνεργαστεί με θρύλους της μουσικής σκηνής όπως οι Sex Pistols -περιοδεία 2003- και φυσικά, ο Ντέιβιντ Μπάουι, με τον οποίο συνυπέγραψαν τη συλλογή Bowie by Keanan Duffty για την Target το 2007. Είναι επίσης ενεργό μέλος του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας Αμερικής (CFDA).
Δραστήριος και στη μουσική σκηνή, είναι ο τραγουδιστής και στιχουργός του συγκροτήματος Slinky Vagabond, συμπράττει με μουσικούς από ιστορικά συγκροτήματα, όπως οι Sex Pistols (Γκλεν Μάτλοκ), οι Blondie (Κλεμ Μπουρκ), και συνεργάτες του αείμνηστου Μπάουι και έχει κυκλοφορήσει άλμπουμ όπως τα «Killers in Glitter» (2012), «Total Dragon Pop» (2014) και «King Boy Vandals» (2021).
Παράλληλα με την καλλιτεχνική του δράση διδάσκει σε κορυφαία ιδρύματα όπως το USC Iovine & Young Academy, το Parsons School of Design και το Polimoda στη Φλωρεντία. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει τα βιβλία «Rebel Rebel: AntiStyle» (2009), μια μελέτη πάνω στη μόδα ως έκφραση αντίστασης, και το «The Fashion Entrepreneur» (2024), έναν πρακτικό οδηγό για νέους σχεδιαστές που θέλουν να χτίσουν το δικό τους brand. Μιλήσαμε μαζί του σε ένα διάλειμμα από τα μαθήματα που παραδίδει στη σχολή της «Vogue» (!) στη Νέα Υόρκη.
Gala: Τι ακριβώς κάνεις στην καλοκαιρινή σχολή της «Vogue»;
Kίναν Ντάφτι: Η Condé Nast συνεργάζεται με έναν εκπαιδευτικό οργανισμό που διαχειρίζεται εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά του Γυμνασίου. Ετσι έρχονται παιδιά από ολόκληρο τον κόσμο στη Νέα Υόρκη για να παρακολουθήσουν το τμήμα που διαρκεί έντεκα ημέρες και αφορά ό,τι σχετίζεται με την αμερικανική «Vogue»: media, fashion business, στυλ. Στο πλαίσιο αυτό, πηγαίνουν στα κεντρικά γραφεία, συμμετέχουν σε φωτογραφήσεις, παρακολουθούν σεμινάρια από υπαλλήλους του περιοδικού, αλλά και από εμένα. Στην ουσία τούς δείχνουμε πώς να βγάλουν ένα τεύχος της «Vogue» μέσα σε έντεκα ημέρες.
G.: Τι κατεύθυνση πιστεύεις ότι θα πάρουν τα περιοδικά με τη χρήση της AI;
Κ.Ντ.: Νομίζω ότι όλες οι μεγάλες φυσικές εκδόσεις προσπαθούν να μετασχηματιστούν σε ψηφιακές. Ετσι καταλήγουν να δημιουργούν ψηφιακό περιεχόμενο που δεν θα ασπάζονταν 20 ή και 10 χρόνια παλιότερα. Για παράδειγμα, παράγουν πολλά μικρής διάρκειας βίντεο. Δημιουργούν περιεχόμενο που κινείται, εναλλάσσεται πολύ γρήγορα. Επομένως, αυτό που κρίνω ότι θα κάνει η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι να επιταχύνει ό,τι έχει να κάνει με την παραγωγή και παρουσίαση του περιεχομένου των περιοδικών. Δεν πρόκειται όμως να χάσουν την αξία τους ως media brands. Νομίζω ότι στις εκδόσεις που έχουν μια κληρονομιά, ένα βάρος ως όνομα, η ενέργεια που εκπέμπει όλο αυτό παίζει μεγάλο ρόλο. Αλλά όλα τα περιοδικά πρέπει να γίνουν ευέλικτα και να καλωσορίζουν τις αλλαγές που ήρθαν, αλλά κι αυτές που έπονται.
G.: Ποιες προσωπικότητες σε επηρέασαν περισσότερο στην πολύπλευρη καριέρα σου;
Κ.Ντ.: Μεγάλη έμπνευση για μένα υπήρξαν ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν και η Βίβιαν Γουέστγουντ, που στην αρχή της καριέρας της είχε ταυτιστεί με το κίνημα του punk. Αυτοί οι δύο, στα μέσα των 70s, συνυπήρχαν και είναι οι μέντορες της αισθητικής του punk. Μόνο από τις ιδέες που κατέβαζαν τότε και οι δύο μαζί μπορούσαν να γεννηθούν 20 fashion brands. Ηταν οραματιστές, πρωτοπόροι. Mόνο από τις ιδέες του Μάλκολμ μπορούσαν να βγουν επίσης 20 νέοι καλλιτέχνες. Και μέχρι τώρα δεν έχει αναγνωριστεί στο μέγεθος που του αξίζει. Ιδίως οι νεότεροι δεν τον γνωρίζουν καν. Οσοι τον ξέρουν είναι από τη συνεργασία του με τους Sex Pistols και όχι από τις αναρίθμητες ευρηματικές ιδέες που είχε, όπως το μοναδικό πάντρεμα της ποπ με την όπερα.
G.: Ποιο πιστεύεις ότι ήταν το χαρακτηριστικό που έκανε τους Sex Pistols να επικρατήσουν ως πρωτοπόροι του punk κινήματος;
Κ.Ντ.: Τέλεια ερώτηση. Για εμένα ήταν εκείνοι που έστρωσαν τον δρόμο του punk για τους νεότερους. Ηταν οι καινοτόμοι, οι «first movers». Aλλά εκτός από πρωτοπόροι, επέτρεψαν και σε άλλους να γίνουν καινοτόμοι με τη σειρά τους. Ή να το προσπαθήσουν τουλάχιστον. Οι Sex Pistols δημιούργησαν καινούριους δρόμους, από τους οποίους προέκυψε όχι μόνο μια νέα γενιά μουσικών, αλλά και συγγραφέων, σκηνοθετών ή σχεδιαστών. Ηταν εκείνοι που δημιούργησαν την ποπ κουλτούρα της Βρετανίας των 80s.
G.: Ποιοι ήταν στο κύμα των Βρετανών σχεδιαστών μόδας που δημιούργησε η έκρηξη του punk;
Κ.Ντ.: Mετά τη Βίβιαν Γουέστγουντ ήταν ο Τζον Γκαλιάνο και αργότερα ο Αλεξάντερ ΜακΚουίν. Μετά ακολούθησαν οι επιδράσεις αυτών. Πρωτοπόρος στη Γαλλία ήταν ο Ζαν-Πολ Γκοτιέ που άσκησε επιρροή και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
G.: Είσαι ο σχεδιαστής πίσω από το λουκ της Γκουέν Στεφάνι και είχες την ευκαιρία να συναναστραφείς με πολλές διάσημες προσωπικότητες ήδη από τα νεανικά σου χρόνια. Ισχύει ότι ξεκίνησες να εργάζεσαι σε μια μπουτίκ του Λονδίνου όπου δούλευε και ο τραγουδιστής των θρυλικών τότε Visage (σ.σ.: με τη μεγάλη επιτυχία «Fade To Gray»);
Κ.Ντ.: Ο Στιβ Στρέιντζ δούλευε εκεί πριν από εμένα. Οταν ξεκίνησα εγώ οι Visage είχαν γίνει ήδη διάσημοι, όμως περνούσε από την μπουτίκ και τα λέγαμε. Το ωραίο είναι ότι η ιδιοκτήτρια του καταστήματος ήταν μια φίλη μου -και παραμένει μέχρι και σήμερα-, η Ρόζμαρι Τέρνερ, της οποίας ο γιος, ο Κάλουμ Τέρνερ, παντρεύεται τώρα την Ντούα Λίπα (σ.σ.: προς το παρόν είναι αρραβωνιασμένοι)! Από εκείνη την μπουτίκ περνούσαν όλοι: από τον Σάιμον Λε Μπον των Duran Duran με την, τότε ακόμα, κοπέλα του Γιασμίν και από την Πόλα Γέιτς, σύζυγο τότε του Μπομπ Γκέλντοφ, μέχρι τον μακαρίτη Μάικλ Χάτσενς των INXS.
G.: Θα μας μιλήσεις για τη συνεργασία σου ως σχεδιαστής μόδας με τον Ντέιβιντ Μπάουι το 2007;
Κ.Ντ.: Εχω σταθεί πολύ τυχερός στη ζωή μου και νιώθω ευγνώμων γι’ αυτό. Ενα από τα μεγαλύτερα δώρα υπήρξε αυτή η συνεργασία μου με τον Μπάουι. Ημουν τυχερός επειδή συνέβη σε μια περίοδο όπου εκείνος ήταν διαθέσιμος, δεν έλειπε σε περιοδείες, δεν έγραφε μουσική. Ηταν μια περίοδος παύσης που διήρκησε για μερικά χρόνια. Κάποιοι λένε ότι είναι καλύτερα να μη γνωρίζουμε από κοντά τα είδωλά μας γιατί η απογοήτευση πιθανότατα παραμονεύει. Με τον Μπάουι ίσχυε το αντίθετο. Ηταν αστείος και πολύ προσγειωμένος. Με έκανε να μη νιώθω περίεργα που βρίσκομαι στο ίδιο δωμάτιο με έναν σούπερ σταρ. Αντιθέτως, τα απομυθοποιούσε όλα, αμέσως, καταργώντας κάθε είδους εμπόδιο που υπήρχε μεταξύ μας. Υπάρχουν κάποιοι διάσημοι άνθρωποι αυτού του βεληνεκούς που λειτουργούν έτσι. Ετσι ήταν και ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ. Σε έκανε να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι με έναν από τους Beatles ◆
πηγή:protothema.gr