Στέλιος Καζαντζίδης

Στέλιος Καζαντζίδης

Ο Στέλιος Καζαντζίδης (Νέα Ιωνία Αττικής, 29 Αυγούστου 1931 – Αθήνα, 14 Σεπτεμβρίου 2001) ήταν Έλληνας λαϊκός τραγουδιστής. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες ενώ κατά γενική ομολογία είναι ο γεννήτορας του λαϊκού τραγουδιού από το 1950 και μετά. Για πολλούς η φωνή του υπήρξε η σπουδαιότερη που ανέδειξε ποτέ το ελληνικό τραγούδι.

Πρώτα χρόνια

Γεννήθηκε το 1931 στη Νέα Ιωνία Αττικής. Ήταν γιος του Χαράλαμπου Καζαντζίδη με καταγωγή από τα Κοτύωρα του Πόντου και της Γεσθημανής (Χατζίδαινας) με καταγωγή από την Αλάγια της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας. Ο πατέρας του υπήρξε χτίστης στο επάγγελμα και στα χρόνια της κατοχής οργανώθηκε στις τάξεις του ΕΛΑΣ και δούλεψε για την Επιμελητεία του Αντάρτη (ΕΤΑ). Στα χρόνια του εμφυλίου δολοφονήθηκε από παρακρατικούς αντικομμουνιστές.

Ο έφηβος Καζαντζίδης (14 ετών) αναγκάστηκε να εργαστεί σε διάφορες δουλειές.

Ο πρώτος άνθρωπος που εκτίμησε τη φωνή του ήταν κάποιο αφεντικό του, που καθώς τον άκουσε την ώρα της δουλειάς στο εργοστάσιο Έσπερος το 1949, του χάρισε μια κιθάρα. Δάσκαλος του Στέλιου υπήρξε ο Στέλιος Χρυσίνης, ένας τυφλός συνθέτης. Ο Μάνθος Βενέτης άκουσε από τον δρόμο τον νεαρό Στέλιο να τραγουδάει στο δωμάτιο του στην οδό Αλαϊας και εντυπωσιάστηκε. Ο Καζαντζίδης αρχίζει να εμφανίζεται σε μικρά μαγαζιά της εποχής.

Σταδιοδρομία
Έναρξη
Το 1952, ο Καζαντζίδης κάνει το δισκογραφικό ντεμπούτο του με ένα τραγούδι του Απόστολου Καλδάρα. Το τραγούδι αυτό έφερε τον τίτλο “Για μπάνιο πάω”. Ήταν ένα τραγούδι γραμμένο για τον καύσωνα που επικρατούσε εκείνο το καλοκαίρι στην πρωτεύουσα. Εδώ φαίνονταν και οι έντονες επιρροές του Καζαντζίδη από τον Πρόδρομο Τσαουσάκη. Ακολουθούν τραγούδια όπως “Ενας μάγκας στον Βοτανικό”, “Δεν θέλω το κακό σου (οι βαλίτσες)”, “Τέτοια κούκλα και τσαχπίνα”, ¨Απόψε φίλα με”, “Η κοινωνία”, “Ασπρο πουκάμισο”, “Θεσσαλονίκη μου” κ.α. που γίνονται μεγάλες επιτυχίες και το φαινόμενο Καζαντζίδης αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά. Διαχρονικές θεωρούνται οι συνεργασίες με Χιώτη, Μητσάκη, Τσιτσάνη, Δερβενιώτη, Καλδάρα κ.α. ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός δικών του συνθέσεων. Από το 1953 ως το 1957 ήταν αρραβωνιασμένος με την Καίτη Γκρέυ. Την ίδια χρονιά γνώρισε την Μαρινέλλα (Κυριακή Παπαδοπούλου) στην Θεσσαλονίκη και της πρότεινε να κατέβουν στην Αθήνα ως ντουέτο.

Πρώτη διαμάχη με την Columbia
Το 1959 ξέσπασε δικαστική διαμάχη του Καζαντζίδη με την δισκογραφική εταιρεία Columbia, με αφορμή τις πωλήσεις δίσκων. Χαρακτηριστικά, ο δίσκος “Μαντουμπάλα/Δυο πόρτες έχει η ζωή” έκανε πωλήσεις που έφτασαν τις 100.000, όταν δεν υπήρχαν ούτε 40.000 πικάπ στην Ελλάδα. Η Λίτσα Διαμάντη έχει αναφέρει πως ο κόσμος πρώτα αγόραζε τον δίσκο και μετά το πικάπ. Παρά τις χωρίς προηγούμενο πωλήσεις και τη στιγμή που η εταιρεία έβγαζε εκατομμύρια από το συγκεκριμένο δισκάκι, ο ίδιος ο τραγουδιστής πήρε λιγότερες από 1.000 δραχμές. Αυτό συνέβη καθώς οι τραγουδιστές τότε πληρώνονταν ένα εφάπαξ ποσό για τον κάθε δίσκο και δεν λάμβαναν ποσοστά από τις πωλήσεις. Στον Καζαντζίδη χρωστούν πολλά οι σύγχρονοι τραγουδιστές, αφού πρώτος αυτός διεκδίκησε για τον κλάδο του ποσοστά και η προσπάθειά του είχε θετικό αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τον Γιώργο Ζαμπέτα, με μια κίνηση ο Καζαντζίδης “καθάρισε για όλο το σινάφι”. Ήταν η εποχή που η Κολούμπια χρησιμοποιούσε ως ηχητικό της σήμα το εμβληματικό “Συννεφιασμένη Κυριακή”. Ο Τάκης Β.Λαμπρόπουλος, νεαρός τότε διευθυντής της Columbia παραδέχτηκε στο Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ το 2018 πως ο Καζαντζίδης υπήρξε ο πιο εμπορικός καλλιτέχνης της εταιρίας, και πως το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του ήταν πως τον άφησε να φύγει από αυτήν.

Η περίοδος 1960-1965 είναι η πιο γόνιμη εποχή του Στέλιου Καζαντζίδη. Πέρα από τις εμφανίσεις του σε θέατρα και ταινίες, και εκτός από τις κλασικές συνεργασίες με λαϊκούς συνθέτες, σημαντικές είναι και οι συνεργασίες με τους Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Λεοντή κ.α. Ο Καζαντζίδης υπήρξε συν τοις άλλοις και ένας από τους πρωτεργάτες του λεγόμενου έντεχνου τραγουδιού.

Το 1964 υπέγραψε συμβόλαιο στην εταιρεία “Μίνως Μάτσας και Υιός”, η οποία αποτελούσε συνέχεια της “Odeon – Parlophone” του Μίνωα Μάτσα. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τη Μαρινέλλα και ήταν ζευγάρι ως το 1966, όταν αποφάσισε να σταματήσει τις ζωντανές εμφανίσεις του. Μετά την φυγή του Καζαντζίδη από την Columbia, η εταιρεία άρχισε να επανακυκλοφορεί παλαιότερες ηχογραφήσεις του με την επωνυμία “Regal”, σε πολύ χαμηλές τιμές. Το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντίδραση της Mίνως, και το θέμα έφτασε στα δικαστήρια. Το δικαστήριο τελικά αθώωσε την Columbia, καθώς έκρινε πως δεν υπήρχε πρόθεση δυσφήμισης.

Αποχώρηση από το πάλκο
Τον Οκτώβριο του 1965 ο Καζαντζίδης με τον ποδοσφαιριστή Μίμη Παπαϊωάννου έφτασαν στη Γερμανία για συναυλίες. Η υποδοχή που τους επιφύλαξαν οι ομογενείς ήταν συγκινητική. Μαζί τους ο νεαρός -τότε- δεξιοτέχνης του μπουζουκιού Χρήστος Νικολόπουλος. Την ίδια περίοδο ο Καζαντζίδης και ο Χρήστος Κολοκοτρώνης (μουσική και στίχους αντίστοιχα) δημιούργησαν τον ύμνο της ΑΕΚ που ερμήνευσε ο Παπαϊωάννου: “Νικήστε, νικήστε”.

Ακολούθησε μια περιοδεία στην Αμερική στην οποία ο Καζαντζίδης με την Μαρινέλλα εμφανίστηκαν στο θρυλικό Carnegie Hall της Νέας Υόρκης. Σύμφωνα με διηγήσεις, κανένας άλλος τραγουδιστής πλην του Φρανκ Σινάτρα δεν είχε ξαναπεράσει τις πύλες του θεάτρου αυτού.

Το 1966, στην πιο μεστή στιγμή της καριέρας του ο Καζαντζίδης πήρε τη μεγάλη απόφαση να σταματήσει τις ζωντανές εμφανίσεις σε κέντρα, στάση που τήρησε για το υπόλοιπο της ζωής του. Αιτία ήταν η αποστροφή του για την κατάσταση που επικρατούσε στα νυχτερινά μαγαζιά. Ο Καζαντζίδης επεδίωκε να κρατάει χαμηλά τις τιμές και να ελέγχει την ποιότητα του φαγητού και των ποτών ώστε να μην γίνεται ασυδοσία. Χαρακτηριστικά η Μαρινέλλα αναφέρει πως μόνο στο μαγαζί που ο Καζαντζίδης δούλευε απαγορευόταν (από τον ίδιο φυσικά) οι τραγουδίστριες να κάθονται στα τραπέζια των εύρωστων οικονομικά πελατών. Η αποχώρηση του Καζαντζίδη από το πάλκο, «…αποτελεί την πιο δραματική μορφή σιωπηλής διαμαρτυρίας απέναντι σε ένα αμείλικτο σύστημα διαπλοκής από νεόπλουτους θαμώνες, αφεντικά της δισκογραφίας και μπράβους της νύχτας…».

Δικτατορία
Το 1967 αποφασίζει να αποσυρθεί προσωρινά από τη δισκογραφία. Στόχος του ήταν να δημιουργήσει μία δική του ανεξάρτητη εταιρεία, με την επωνυμία “Standard” αλλά σύμφωνα με τα λεγόμενά του, τα κατεστημένα συμφέροντα και η λογοκρισία στα χρόνια της δικτατορίας δεν τον άφησαν. Από την επιτροπή λογοκρισίας κόπηκε το 90% των τραγουδιών με βαρύ περιεχόμενο και μάλιστα τραγούδια όχι πολιτικά αλλά λαϊκά και ερωτικά. Στην προσπάθειά του να επιστρέψει στην δισκογραφία, το 1968 συνεργάστηκε με την εταιρεία Philips όπου με β’ φωνή την Μαρινέλλα έβγαλαν μερικά 45άρια (Ενα ρεμάλι του Πειραιά, Στα βράχια της Πειραϊκής κλπ).

Αυτό οδήγησε την Mίνως σε προσφυγή στα δικαστήρια, αξιώνοντας την επιστροφή του. Το δικαστήριο δικαίωσε την προσφυγή και ο Καζαντζίδης επέστρεψε στην Mίνως, η δε Μαρινέλλα παρέμεινε τελικά στην Philips και χώρισαν οριστικά οι δρόμοι τους. Πολλά χρόνια αργότερα, το 1988 συνέβη και το εξής παράδοξο: Ο Στέλιος έφυγε προς την Philips/Polygram για να βρει την Μαρινέλλα και εκείνη έφυγε προς την Μιnoς για να βρει τον Στέλιο!

Το 1970 τραγούδησε δύο τραγούδια του Μάνου Λοΐζου σε δίσκο 45 στροφών, τα “Όταν Βλέπετε Να Κλαίω” και “Το Μερτικό Μου Απ’ τη Χαρά” ενώ κυκλοφόρησε και ο δίσκος “Ενα Γράμμα”. Το 1972 βγήκε ο δίσκος “Γυρισμός” με τραγούδια των Δερβενιώτη,Βίρβου,Καλδάρα κ.α. που περιελάμβανε και το τραγούδι “ο Μπάρμπα-Γιάννης” που γράφτηκε από τον Πυθαγόρα για τον θάνατο του Γιάννη Παπαϊωάννου.

Το 1973 ο Άκης Πάνου συνέθεσε 6 τραγούδια για τον Στέλιο Καζαντζίδη, που κυκλοφόρησαν στο δίσκο “Η Ζωή Μου Όλη” την επόμενη χρονιά. Το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου ήταν κατά ομολογία του ίδιου του Καζαντζίδη το αγαπημένο του τραγούδι. Το 1974 κυκλοφόρησε το άλμπουμ “Στην Ανατολή”, σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη που ηχογραφήθηκε στον Καναδά. Περιελάμβανε σπουδαία τραγούδια, όπως τα “Άπονες Εξουσίες”, Τα παραθύρια ορθάνοιχτα, “Στην Ανατολή”. Ο δίσκος σύμφωνα με τον Πάνο Γεραμάνη μποϋκοταρίστηκε.

Η Βρετανική Guardian έχει ασχοληθεί με ένα εκτενές αφιέρωμα στον Καζαντζίδη. Ενδεικτικά: “Στα χρόνια της χούντας των Συνταγματαρχών (1967 – 74) το καθεστώς τιμώρησε μόνο τον Καζαντζίδη επιβάλλοντάς του φόρους. Σταμάτησε τη δισκογραφία μεταξύ 1975 και 1987, εγκλωβισμένος σε μια δυσάρεστη επαγγελματική συμφωνία. Παρόλα αυτά παρέμεινε δημοφιλής, κυρίως στους Έλληνες της διασποράς…”.

Διαμάχη με την Minos και απουσία από τη δισκογραφία (1976-1987)
Το Νοέμβριο του 1975 κυκλοφόρησε το “Υπάρχω”. Ο δίσκος είχε τεράστια επιτυχία και ξεχώριζαν τραγούδια όπως το ομώνυμο τραγούδι που σήμερα είναι από το πιο γνωστά του Χρήστου Νικολόπουλου, το ” Κάτω Από Το Πουκάμισό Μου” οι “Αισθηματίες” κ.α. Ο δίσκος περιείχε και το τραγούδι “Έφυγες Μ’ Έναν Άλλονε” σε μουσική του Ιωάννη Τατασόπουλου και σε στίχους του Νίκου Ρούτσου.

Ακολουθεί μια άκρως πετυχημένη εμφάνιση του Καζαντζίδη στην ΕΡΤ όπου, σύμφωνα με μαρτυρίες, οι δρόμοι ήταν έρημοι καθώς την παρακολούθησε όλη η Ελλάδα. Η εκπομπή έκλεινε με ένα απόσπασμα από τις πρόβες τους, που έδειχνε πως συνέθεταν μαζί τα τραγούδια.

Το 1976 αποχώρησε για τις Ηνωμένες Πολιτείες, στις οποίες σκόπευε να μείνει μόνιμα, και παντρεύτηκε για δεύτερη φορά, την Τόνια Κωνσταντουλάκη, οµογενή από την Κάλυµνο. Στην Αμερική ο Καζαντζίδης είχε ζητήσει με αλληλογραφία να πραγματοποιηθεί ένας δίσκος (πιθανός τίτλος Γύφτος Λαός) αίτημα που απορρίφθηκε από την Μίνως. Στην Νέα Υόρκη συνάντησε τον Άρη Σαν, φίλο από την Καλαμάτα που ασχολούνταν με μουσική και clubs. Πιθανολογείται πως ο Καζαντζίδης, τιμής ένεκεν έκανε μερικές Guest εμφανίσεις στο κλαμπ-κέντρο “Sirocco” στο οποίο σύχναζαν ομογενείς και αστέρες του κινηματογράφου όπως ο Άντονυ Κουίν κ.α.

Με την επιστροφή του στην Ελλάδα το 1978 γνώρισε την Βάσω Κατσαβού, μια καθημερινή γυναίκα και εργάτρια στο επάγγελμα και παντρεύτηκαν το 1982. Κουμπάρος ήταν ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός.

Το 1979-80, ο στιχουργός Μανώλης Ρασούλης σε συνεργασία με άλλους καλλιτέχνες συγκέντρωναν υπογραφές με στόχο την αποδέσμευση του τραγουδιστή. Ισχυρίζονταν πως η σύμβαση ήταν τριετής ενώ η Μίνως πως ήταν επ’ αορίστου χρόνου. Παράλληλα, μια επιτροπή αποτελούμενη από τους Μάνο Λοϊζο, Χρήστο Λεοντή, Λευτέρη Παπαδόπουλο κ.α. επισκέφτηκε τον Καζαντζίδη στο σπίτι του με σκοπό να βρούν όλοι μαζί μια κοινώς αποδεκτή λύση. Ο Καζαντζίδης πρότεινε να δώσει δύο δίσκους στην εταιρία δίχως να αξιώσει ποσοστά ώστε να τον αποδεσμεύσουν. Η προσπάθεια δεν καρποφόρησε.

Επιστροφή στη δισκογραφία
Το 1983 η δημοφιλής τηλεοπτική εκπομπή Ρεπόρτερς της ΕΡΤ με τους δημοσιογράφους Λιάνη, Χαρδαβέλλα και Δημαρά ασχολήθηκε με την προσπάθεια επιστροφής του Καζαντζίδη στη δισκογραφία. Το 1986 ψηφίστηκε διάταξη στη βουλή για τις «συμβάσεις καλλιτεχνών που παρέμειναν ανενεργές επί μία τριετία» οι οποίες «λύνονται αυτομάτως». Ο Καζαντζίδης αποδεσμεύεται από το συμβόλαιό του στη Minos με έναν τελευταίο δίσκο. Πρόκειται για την κυκλοφορία «Ο Δρόμος της Επιστροφής» του 1987.

Το 1988 απεβίωσε η μητέρα του, Γεσθημανή. Κυκλοφορεί τον δίσκο “Ελεύθερος” στην Polygram όπου εγκαινιάζει την συνεργασία του με τον Τάκη Σούκα. Πρόκειται για εμβληματικό δίσκο που περιέχει και την ιστορική εκτέλεση Πέτρινα Χρόνια του Σταμάτη Σπανουδάκη. Αμέσως μετά, υπογράφει συμβόλαιο συνεργασίας με την Music Box International (MBI), της οποίας ιδιοκτήτης τότε, ήταν ο Ανδρέας Καϊάφας.

Το 1989 κυκλοφόρησε ο δίσκος “Ο,τι Δεν Είπα” με τον οποίο εγκαινιάστηκε το Στούντιο Ν του Χ.Νικολόπουλου. Ακολούθησαν οι χρυσοί δίσκοι “Βραδιάζει”, “Ένα Γλέντι Με Τον Στελάρα”, “Και Που Θεός”, “Τα Βιώματα Μου”, “Αφιέρωμα”, “Τραγουδώ”, “Έρχονται Χρόνια Δύσκολα” ενώ μνημειώδεις είναι και οι ερμηνείες του σε ποντιακά τραγούδια.

Το 1999 δώρισε στους σεισμοπαθείς προσωπικά αντικείμενα υψηλής οικονομικής και συναισθηματικής αξίας, σε μια συμβολική κίνηση ελπίζοντας να βρει μιμητές. Ανταποκρίθηκε ο Γιάννης Πάριος. Ο Καζαντζίδης ετοίμαζε έναν δίσκο με τραγούδια των Τ. Σούκα και Θανάση Πολυκανδριώτη αλλά δυστυχώς τον πρόλαβε η ασθένεια.

Απεβίωσε στις 14 Σεπτεμβρίου του 2001, σε ηλικία 70 ετών, μετά από πολύμηνη αντιμετώπιση του καρκίνου. Ο Στέλιος Καζαντζίδης είχε αρνηθεί να γίνει η κηδεία του δημοσία δαπάνη. Η ταφή του έγινε στο Νεκροταφείο της Ελευσίνας, ανάμεσα στους τάφους των γονιών του, όπως το επιθυμούσε ο ίδιος, ενώ η κηδεία του εξελίχθηκε σε λαϊκό προσκύνημα. Μέχρι σήμερα ιδρύονται σύλλογοι για αυτόν και πολλοί δρόμοι φέρουν το όνομα του.

Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, τραγούδησε δημιουργίες μεγάλων συνθετών (Μάνος Χατζιδάκις, Άκης Πάνου, Γιάννης Παλαιολόγου, Απόστολος Καλδάρας, Μανώλης Χιώτης, Μίκης Θεοδωράκης, Θοδωρής Δερβενιώτης, Νάκης Πετρίδης, Χρήστος Λεοντής, Τάκης Σούκας, Θανάσης Πολυκανδριώτης, Μπάμπης Μπακάλης, Χρήστος Νικολόπουλος, Γιώργος Μητσάκης, Βασίλης Τσιτσάνης, Σταύρος Ξαρχάκος, Μάνος Λοΐζος, Γιάννης Παπαϊωάννου, Γιώργος Ζαμπέτας κ.ά.) και στιχουργών (Κώστας Βίρβος, Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, Τάσος Λειβαδίτης, Δημήτρης Χριστοδούλου, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Πυθαγόρας, Σώτια Τσώτου, Χρήστος Κολοκοτρώνης, Ευάγγελος Ατραΐδης, Βάντα Κουτσοκώστα, Νίκος Λούκας, Λευτέρης Χαψιάδης, Χαράλαμπος Βασιλειάδης κ.α.)

Δισκογραφία
Δίσκοι 78/45 στροφών
Την περίοδο 1952-1959 κυκλοφόρησε περισσότερα από 300 δισκάκια στην Columbia.[10] Ακολούθησαν την επόμενη δεκαετία αμέτρητες κυκλοφορίες δίσκων 78 ή 45 στροφών σε διάφορες ετικέτες. Παράλληλα με τους μικρούς δίσκους, τη δεκαετία του 1960 ξεκίνησαν να κυκλοφορούν συλλογές τραγουδιών του σε “μεγάλους” δίσκους 33 στροφών. Ωστόσο, ο πρώτος ολοκληρωμένος δίσκος του Καζαντζίδη, που ηχογραφήθηκε με την προοπτική του μεγάλου δίσκου (και δεν ήταν συλλογή από τραγούδια που είχαν ήδη κυκλοφορήσει στις 45 στροφές ή συμμετοχή σε δίσκο τρίτου), ήταν η «Ανατολή» του Μίκη Θεοδωράκη το 1974.

Προσωπικοί δίσκοι / συλλογές

Έτος Τίτλος Δισκογραφική
1964 Καζαντζίδης, Μαρινέλλα – Μεγάλες Επιτυχίες Odeon
1965 The Voice Of Stelios Kazantzidis Nina
1965 Στέλιος Καζαντζίδης Νο. 2 Columbia
1965 Στέλιος Καζαντζίδης Odeon
1965 Τραγουδήστε Μαζί Μου Odeon
1967 Αναπολώντας Με Το Στέλιο Καζαντζίδη Nina
1968 Καζαντζίδης, Μαρινέλλα – Καζαντζίδης Μαρινέλλα Philips
1968 Kazantzides Odeon
1968 Στέλιος Καζαντζίδης Odeon
1968 Καζαντζίδης Regal
1969 Νυχτερίδες Κι Αράχνες Odeon
1970 Sing Greek Songs Nina
1970 Ένα Γράμμα Minos
1970 Η Στεναχώρια Μου Minos
1970 Καζαντζίδης Μαρινέλλα Sonora
1971 Καζαντζίδης Νο. 3 Regal
1971 Στιγμές Margophone
1972 Γυρισμός Minos
1972 Καζαντζίδης Νο. 4 Regal
1973 Γυάλινος Κόσμος Minos
1973 Το Δρομολόϊ Της Ζωής Margophone
1974 Στην Ανατολή Minos
1974 Καζαντζίδης Νο. 5 Regal
1974 Η Ζωή Μου Όλη Minos
1975 Ο Καζαντζίδης Και Τα Ρεμπέτικα Columbia
1975 Υπάρχω Minos
1976 Στέλιος Καζαντζίδης Νο. 6 Regal
1976 Στέλιος Καζαντζίδης Νο. 7 Regal
1977 Καινούργιοι Κόσμοι Minos
1977 Ο Καζαντζίδης Σε Δημοτικά Τραγούδια Regal
1977 Στέλιος Καζαντζίδης Νο. 8 Regal
1978 14 Χρυσές Επιτυχίες Columbia
1978 14 Χρυσές Επιτυχίες Νο. 2 Columbia
1978 Μοναξιά Μου Philips
1978 Ο Καζαντζίδης Τραγουδάει Βίρβο Margophone
1978 Τα Καλύτερά Μου Τραγούδια Νο. 1 Standard
1979 Τα Καλύτερά Μου Τραγούδια Νο. 2 Standard
1980 Ο Καζαντζίδης Τραγουδά Πυθαγόρα Regal
1980 Τα Τραγούδια Της Ανατολής Regal
1981 Στέλιος Καζαντζίδης 1953-1960 Regal
1981 Στέλιος Καζαντζίδης 1961-1963 Regal
1982 15 Μεγάλες Επιτυχίες Minos
1982 Ο Καζαντζίδης Τραγουδά Μπακάλη Odeon
1982 Οι Μεγαλύτερες Επιτυχίες Του Columbia
1984 Ανέκδοτα Τραγούδια Στις 33 Στροφές Regal
1984 Ο Καζαντζίδης Τραγουδά Τσιτσάνη Columbia
1985 Για Πάντα Νο. 1 (1952-1963) Columbia
1985 Μια Γυναίκα Έφυγε Minos
1986 Για Πάντα Νο. 2 (1952-1963) Minos
1986 Μπιθικώτσης, Καζαντζίδης – Μαζί Regal
1987 Ο Δρόμoς Της Επιστροφής Minos
1988 Ελεύθερος Polydor
1988 Καζαντζίδης (Κασετίνα Με 10 Δίσκους) Columbia
1988 Τώρα Minos
1988 Οι Μεγαλύτερες Επιτυχίες Του Minos
1989 Ό,Τι Δεν Είπα MBI
1990 Ανέκδοτα Τραγούδια Στις 33 Στροφές Minos
1991 Εξ Ανατολών Προς Δυσμάς Columbia
1991 Τα Λαϊκά Του Στέλιου Καζαντζίδη MBI
1991 Καζαντζίδης Μαρινέλλα – Τα Τραγούδια Της Αμερικής MBI
1991 Οι Μεγαλύτερες Επιτυχίες Του Minos
1991 Οι Μεγαλύτερες Επιτυχίες Του Νο. 2 Minos
1992 Αυτή Είναι Η Ζωή Μου / 40 Χρονια Τραγουδι Minos
1992 Βραδιάζει… MBI
1993 Οι Πρώτες Αυθεντικές Εκτελέσεις Minos
1993 Ένα Γλέντι Με Τον Στελάρα (Ζωντανή Ηχογράφηση) MBI
1993 Καζαντζίδης, Μαρινέλλα – Μεγάλες Ερμηνείες Philips
1994 Δισκογραφία Τσιτσάνη 10: Καζαντζίδης Columbia
1994 Και Πού Θεός MBI
1994 Τα Πορτρέτα Της MINOS-EMI 4 Minos
1995 Οι Μεγάλες Επιτυχίες Mercury
1995 Τα Βιώματά Μου MBI
1996 Αφιέρωμα MBI
1996 Μεγάλες Επιτυχίες Νο. 1 MBI
1996 Μεγάλες Επιτυχίες Νο. 2 MBI
1996 Μέσα Από Τις 45 Στροφές AM
1996 Τα Πρώτα Μου Τραγούδια 1960-1968 Mercury
1996 Τραγούδια Από Τις 45 Στροφές EMI
1997 12 Ερωτικές Στιγμές AM
1997 Τραγούδια Από Τις 45 Στροφές Νο. 2 EMI
1997 Τραγουδώ MBI
1998 Τα Ζεϊμπέκικα Του Στέλιου AM
2000 Τραγούδια Από Τις 45 Στροφές Νο. 3 EMI
2000 Τα Ποντιακά MBI
2000 Η Ζωή Μου Όλη… Ένα Τραγούδι (Κασετίνα 11 Δίσκων) MBI
2000 Έρχονται Χρόνια Δύσκολα MBI

Συμμετοχές

Έτος Τίτλος Δισκογραφική
1961 Πολιτεία Α’ – Πολιτεία Β’ (Μίκη Θεοδωράκη) Minos
1961 Ρετσίνα Και Μπουζούκι Columbia
1963 Δημοτικά Νο. 1 Columbia
1963 Μίκης Θεοδωράκης Νο. 1 Columbia
1964 Κώστας Βίρβος Νο. 1 Odeon
1964 Μίκης Θεοδωράκης Columbia
1964 Ρετσίνα Και Μπουζούκι No. 2 Columbia
1965 Καταχνιά (Χρήστου Λεοντή – Κώστα Βίρβου) Odeon
1965 Μάνος Χατζιδάκις: Πρώτη Εκτέλεση Columbia
1965 Συννεφιασμένη Κυριακή (Βασίλη Τσιτσάνη) Columbia
1965 Ρετσίνα Και Μπουζούκι Νο. 3 Columbia
1965 Τραγούδια Της Ξενητειάς (Θόδωρου Δερβενιώτη – Κώστα Βίρβου) Odeon
1967 Χρυσός Δίσκος Grecophon
1970 Καζαντζίδης – Πόλυ Πάνου – Καίτη Γκρέϋ Sonora
1974 Αλήθειες Odeon
1975 Ρεμπέτικη Ιστορία Νο. 3 Regal
1976 Πολιτεία (Μίκη Θεοδωράκη) Columbia
1982 Τα Σήμαντρα Roma
1984 Θεόδωρος Δερβενιώτης: 30 Χρόνια Regal
1985 Ο Λαϊκός Κινηματογράφος Regal
1985 Η Συναυλία Στο Κεντρικόν Philips
1985 Συναυλία Στο Κεντρικόν/Ορφέα Philips
1988 Ο Γιάννης Μαρκόπουλος Στον Ελληνικό Κινηματογράφο Minos
1990 Ελληνικός Κινηματογράφος Νο. 1 EMI
1993 Η Ελλάδα Του Στέλιου Και Του Στράτου EMI
1992 Τα Τραγούδια Δεν Παλιώνουν AM
1992 Ζεϊμπέκικα AM
1993 Τα Τσιφτετέλια Του Στέλιου Και Του Μανώλη EMI
1993 O Κύριος Μητσάκης Wea
1993 Τα Αηδόνια Του Πόντου MBI
1994 Άπονες Εξουσίες MBI
1994 Συναπάντεμαν MBI
1995 Στην Ελλάς Του 2000 Wea
1997 Ποντιακή Ραψωδία Vasipap
1997 Πατρίδα Μ’ Αραεύω ‘Σε MBI

Κινηματογράφος
O Στέλιος Καζαντζίδης εμφανίστηκε στις ταινίες:

Έτος Τίτλος Σκηνοθέτης
1960 Η Κυρία Δήμαρχος Ροβήρος Μανθούλης
1962 Κλάψε Φτωχή Μου Καρδιά Κώστας Στράντζαλης
1965 Παίξε Μπουζούκι Μου Γλυκό Κώστας Στράντζαλης
1965 Αφήστε με να Ζήσω Ανδρέας Κατσιμητσούλιας
1965 Οι Αδίστακτοι Ντίνος Κατσουρίδης
1965 Προδομένη Χρήστος Κυριακόπουλος
1965 Η Τιμωρία Ανδρέας Κατσιμητσούλιας (σενάριο Πυθαγόρας)
1965 Οι Καταφρονεμένοι Νίκος Βαρβέρης (σενάριο Πυθαγόρας)
1965 Δεν Μπορούν να μας Χωρίσουν Χρήστος Κυριακόπουλος
1966 Έχω Δικαίωμα να σε Αγαπώ Απόστολος Τεγόπουλος
1966 Άγγελοι της Αμαρτίας Ανδρέας Κατσιμητσούλιας
1967 Η Ωρα της Δικαιοσύνης Ανδρέας Κατσιμητσούλιας (σενάριο Πυθαγόρας)
1967 Άδικη Κατάρα Απόστολος Τεγόπουλος
1967 Ο Γεροντοκόρος Ορέστης Λάσκος
1967 Σαπίλα και Αριστοκρατία Κώστας Καραγιάννης
1968 Τα Ψίχουλα του Κόσμου Απόστολος Τεγόπουλος
1968 Οι Άνδρες Δε Λυγίζουν Ποτέ Κώστας Ανδρίτσος
1968 Ο Γίγας της Κυψέλης Κώστας Καραγιάννης
1970 Φουκαράδες και Λεφτάδες Κώστας Καραγιάννης
1976 Κραυγή στον Άνεμο / Voice in the Wind Ερρίκος Ανδρέου
1981 Εις Μνήμην Χάρρυ Κλυνν Πάνος Αγγελόπουλος

Τραγούδια του Καζαντζίδη που ακούστηκαν σε ταινίες

Έτος Τίτλος Τραγούδια
1966 Φτωχογειτονιά αγάπη μου Προδομένες καρδιές
1971 Θανάση πάρε το όπλο σου Ζιγκουάλα
1980 Παραγγελιά Ποιος θα με πληροφορήσει
1982 Summer Lovers Έψαχνα άδικα να βρω
2003 The Wire: Season 2 Ε11 (Bad Dreams) Το ψωμί της ξενιτιάς, Ένα σίδερο αναμμένο
2003 Σεισμός Κάποτε κάποια μέρα

ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΣΤΕΛΙΟ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ

Έτος Καλλιτέχνης Τίτλος
1976 Γιάννης Πάριος Ηλιοβασίλεμα
1977 Μαρίζα Κωχ Νέα Μενεμένη
1979 Χάρις Αλεξίου Σε πέντε ώρες ξημερώνει Κυριακή
1980 Χάρις Αλεξίου Παιδιά και εμείς της προσφυγιάς
1981 Δημήτρης Ξανθάκης Παλιές δόξες
1981 Χάρις Αλεξίου Γράμμα σου στέλνω θείε μου
1982 Γιάννης Ντουνιάς Του δεσμού μας το φινάλε
1986 Τζίμης Πανούσης 10.000 WATT
1987 Χάρρυ Κλυνν Ο αγώνας τώρα δικαιώνεται
1990 Καίτη Γκρέυ Οταν ακούω Καζαντζίδη
1991 Μαχαιρίτσας Η Αλίκη η Μαίριλυν κι εγώ
1993 Αιμιλία Κουγιουμτζή Κάτι παιδιά
1994 Διονύσης Σαββόπουλος Μέρες καλύτερες θα έρθουν
1995 Αφροδίτη Μάνου Στο καφενείο Ελληνικόν
1999 Δήμητρα Παπίου Αυτή η νύχτα μένει
2001 Θέμης Αδαμαντίδης Ο Στέλιος του Σεπτέμβρη
2002 Θέμης Αδαμαντίδης Ολυμπος
2002 Πασχάλης Τερζής Σεβάς Χανούμ
2004 Μακεδόνας Η ζωή τραγούδι
2005 Μανώλης Τσεσμετζής Η μπαλάντα του Στέλιου
2006 Αντώνης Βαρδής Το βιβλίο
2006 Νότης Σφακιανάκης Το σύστημα
2015 Άγγελος Παναγάκης Αχ ρε Στέλιο
2016 Άνδρος Γεωργίου Στελάρα μου αθάνατε
2020 Γιώργος Ροδακίδης Αχ Καζαντζίδη

Αναγνώριση
Σήμερα, το όνομά του φέρουν οδοί στην Θεσσαλονίκη, την Λάρισα, τα Ιωάννινα, την Νέα Αλικαρνασσό, την Κύπρο κ.α.

Πηγή: Βικιπαίδια



Με την περιήγηση σε αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με την πολιτική απορρήτου μας
Συμφωνώ
Μετάβαση στο περιεχόμενο