Αντρέι Ταρκόφσκι, Ρώσος σκηνοθέτης και σεναριογράφος
Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) ήταν ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου και μια εμβληματική μορφή του ρωσικού κινηματογράφου. Με έργο που ξεχωρίζει για την προσωπική και μεταφυσική του διάσταση, ανέπτυξε μια μοναδική κινηματογραφική θεωρία που αποκαλείται “γλυπτική του χρόνου”. Παρακάτω παρουσιάζονται τα κύρια σημεία της ζωής και του έργου του:
Βιογραφικά Στοιχεία
- Καταγωγή και Εκπαίδευση: Γεννημένος στο Ζαβράγιε, ήταν γιος του ποιητή Αρσένυ Ταρκόφσκι. Σπούδασε σε διάφορες τέχνες (μουσική, ζωγραφική, γλυπτική) και φοίτησε στο Ινστιτούτο Κινηματογράφου της Σοβιετικής Ένωσης υπό τον Μιχαήλ Ρομ.
- Αρχή Καριέρας: Η πρώτη του δουλειά, η πτυχιακή ταινία “Ο βιολιστής και ο οδοστρωτήρας” (1960), ήταν το ξεκίνημα της καριέρας του.
Κινηματογραφική Καριέρα
- “Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν” (1962): Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, που κέρδισε σημαντικά βραβεία, όπως οι Χρυσοί Λέοντες στο Φεστιβάλ της Βενετίας.
- “Αντρέι Ρουμπλιόφ” (1969): Επική ταινία που αντιμετώπισε λογοκρισία από τις σοβιετικές αρχές, αλλά διακρίθηκε στο φεστιβάλ των Καννών.
- Διεθνής Καριέρα: Το 1983, ο Ταρκόφσκι γύρισε την “Νοσταλγία” στην Ιταλία, όπου αργότερα εγκαταστάθηκε. Η τελευταία του ταινία, “Η Θυσία” (1986), γυρίστηκε στη Σουηδία και τιμήθηκε στις Κάννες.
Καλλιτεχνική Θεωρία και Στυλ
- Στυλ Ταινιών: Ο Ταρκόφσκι δημιούργησε ταινίες με αργούς ρυθμούς, υψηλή αισθητική και ονειρική λογική, αποφεύγοντας τη γραμμική αφήγηση.
- Γλυπτική του Χρόνου: Θεωρούσε ότι ο κινηματογράφος πρέπει να καταγράφει την ανθρώπινη εμπειρία του χρόνου. Οι ταινίες του αποτυπώνουν συναισθήματα και ιδέες χωρίς την ανάγκη συμβολισμών.
- Απόρριψη Συμβολισμού: Ο ίδιος πίστευε ότι η καλλιτεχνική εικόνα είναι αυτάρκης και δεν χρειάζεται αποκρυπτογράφηση, σε αντίθεση με τον συμβολισμό.
- Σχέση με Ποιητικό Κινηματογράφο: Αν και συχνά κατατάσσεται σε αυτή την κατηγορία, ο ίδιος αρνούνταν αυτόν τον χαρακτηρισμό, θεωρώντας τον σχετικό με άλλους σκηνοθέτες όπως ο Φελίνι και ο Παζολίνι.
Κληρονομιά
Το έργο του Ταρκόφσκι αποτελεί σημείο αναφοράς στον παγκόσμιο κινηματογράφο για τη βαθιά συναισθηματική και φιλοσοφική του προσέγγιση. Οι ταινίες του συνδυάζουν την ομορφιά της εικόνας με την υπαρξιακή σκέψη, επηρεάζοντας γενιές σκηνοθετών και κινηματογραφόφιλων.
Φιλμογραφία
Χρονολογία | Τίτλος | Σχόλια |
---|---|---|
1960 | Ο οδοστρωτήρας και το βιολί (Каток и скрипка, Κάτοκ ι σκρίπκα) | |
1962 | Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (Ива́ново де́тство, Ιβάναβα ντιέτστβα) | |
1969 | Αντρέι Ρουμπλιόφ (Андрей Рублёв) | |
1972 | Σολάρις (Солярис) | |
1975 | Ο Καθρέφτης (Зеркало, Ζέρκαλα) | |
1979 | Στάλκερ (Stalker) | |
1983 | Tempo di viaggio | Τηλεπαραγωγή |
1983 | Νοσταλγία (Nostalghia) | |
1986 | Θυσία (Offret) |