Ο επιλογέας μοντέλων του ChatGPT επιστρέφει – και μπερδεύει

Όταν η OpenAI παρουσίασε το GPT-5 την περασμένη εβδομάδα, η υπόσχεση ήταν ξεκάθαρη: ένα «μοντέλο για όλες τις χρήσεις» που, μέσω ενός αυτόματου δρομολογητή, θα αποφάσιζε μόνο του πώς να απαντά καλύτερα σε κάθε χρήστη. Η ιδέα ήταν να εξαφανιστεί ο πολύπλοκος επιλογέας μοντέλων που ο CEO Σαμ Άλτμαν έχει δηλώσει ότι… δεν αντέχει.
Μόνο που τα πράγματα δεν πήγαν ακριβώς έτσι.
Από το «ενιαίο» στο… τριπλό
Την Τρίτη, ο Άλτμαν ανακοίνωσε στο X ότι το GPT-5 αποκτά τρεις επιλογές λειτουργίας στον επιλογέα:
- Αυτόματα – ο αρχικός δρομολογητής που αποφασίζει μόνος του ποιο μοντέλο θα χρησιμοποιηθεί.
- Γρήγορα – για άμεσες, ταχύτερες απαντήσεις.
- Σκέψη – για πιο αναλυτικές, αργές αποκρίσεις.
Παράλληλα, οι συνδρομητές μπορούν ξανά να χρησιμοποιούν παλαιότερα μοντέλα όπως τα GPT-4o, GPT-4.1 και o3 – παρότι είχαν αποσυρθεί μόλις πριν λίγες μέρες. Το GPT-4o μάλιστα εμφανίζεται πλέον προεπιλεγμένο.
Προσωπικότητα υπό… ανακαίνιση
Ο Άλτμαν παραδέχτηκε ότι η προσωπικότητα του GPT-5 χρειάζεται «να γίνει πιο ζεστή» χωρίς να φτάσει να είναι υπερβολικά φιλική, όπως του GPT-4o για κάποιους χρήστες. Στόχος; Περισσότερη εξατομίκευση στην προσωπικότητα για κάθε χρήστη.
Δύσκολη εκκίνηση
Η κυκλοφορία δεν ήταν ομαλή. Ο δρομολογητής παρουσίασε προβλήματα από την πρώτη ημέρα, με χρήστες να θεωρούν ότι το GPT-5 δεν ήταν τόσο αποδοτικό όσο οι προκάτοχοί του. Η OpenAI αναγκάστηκε να απαντήσει σε AMA στο Reddit, ενώ υποσχέθηκε στο μέλλον να ειδοποιεί πριν αποσύρει μοντέλα όπως το GPT-4o.
Γιατί έχει σημασία
Η δρομολόγηση μηνυμάτων σε κλάσματα δευτερολέπτου, ώστε να επιλεγεί το κατάλληλο μοντέλο για κάθε ερώτηση, είναι πολύπλοκη υπόθεση. Και οι προτιμήσεις των χρηστών δεν περιορίζονται στην ταχύτητα· άλλοι θέλουν αναλυτικές απαντήσεις, άλλοι πιο «ζωντανές» συνομιλίες.
Η ανθρώπινη σύνδεση με τα chatbots είναι φαινόμενο που ακόμη δεν κατανοούμε πλήρως – και φτάνει σε παράδοξα: από «κηδείες» για απενεργοποιημένα μοντέλα, έως ψυχολογικά φαινόμενα που ξεκινούν από υπερβολική αλληλεπίδραση.
Το στοίχημα της OpenAI
Η εταιρεία καλείται να βρει την ισορροπία: να προσφέρει ένα ισχυρό, ευέλικτο μοντέλο που να προσαρμόζεται σε κάθε χρήστη, χωρίς να χαθεί η αίσθηση ελέγχου και επιλογής.
Όπως παραδέχτηκε και ο αντιπρόεδρος του ChatGPT, Νικ Τέρλι:
«Δεν θα πετυχαίνουμε πάντα με την πρώτη, αλλά είμαι περήφανος για το πόσο γρήγορα επαναλαμβάνουμε».