Νέα λειτουργία ChatGPT: Από chatbot σε δάσκαλο

ChatGPT δοκιμάζει μια νέα εκπαιδευτική λειτουργία: Τι είναι το μυστηριώδες «Study Together»;
Μια νέα λειτουργία με το όνομα «Study Together» (Μελέτη Μαζί) άρχισε να εμφανίζεται σε κάποιους συνδρομητές του ChatGPT, προκαλώντας ερωτήματα και ενθουσιασμό γύρω από το πώς ακριβώς σκοπεύει η OpenAI να μεταμορφώσει την εμπειρία μάθησης μέσα από την τεχνητή νοημοσύνη.
Η συγκεκριμένη επιλογή εμφανίζεται στην αναπτυσσόμενη λίστα των διαθέσιμων εργαλείων που βλέπουν οι χρήστες και, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, πρόκειται για μια προσπάθεια του ChatGPT να στραφεί πιο ενεργά στον ρόλο του εκπαιδευτικού βοηθού — όχι πλέον απλώς απαντώντας ερωτήσεις, αλλά δημιουργώντας ένα διαδραστικό περιβάλλον μάθησης.
Από την παθητική λήψη, στην ενεργή συμμετοχή
Όσοι είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τη νέα λειτουργία, αναφέρουν ότι το ChatGPT δεν δίνει πλέον απευθείας τις απαντήσεις. Αντίθετα, θέτει ερωτήσεις, ενθαρρύνει τη σκέψη και προκαλεί τον χρήστη να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία. Πρόκειται, όπως λένε, για μια προσέγγιση που θυμίζει περισσότερο τον τρόπο λειτουργίας του Google LearnLM, το εκπαιδευτικό μοντέλο που αναπτύσσει η Google με στόχο να φέρει την Τεχνητή Νοημοσύνη πιο κοντά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεν είναι ξεκάθαρο ακόμα αν το «Study Together» θα υποστηρίζει και συνεργατική μάθηση, δηλαδή αν θα επιτρέπει σε περισσότερα από ένα άτομα να συμμετέχουν ταυτόχρονα στη συζήτηση με το ChatGPT, όπως θα συνέβαινε σε μια εικονική ομάδα μελέτης. Προς το παρόν, η OpenAI δεν έχει δώσει επίσημες πληροφορίες για το αν και πότε η λειτουργία θα είναι διαθέσιμη στο ευρύ κοινό, ούτε αν θα περιορίζεται στους συνδρομητές του ChatGPT Plus.
Εκπαίδευση και Τεχνητή Νοημοσύνη: μια σχέση αγάπης και… φόβου
Η νέα αυτή λειτουργία έρχεται σε μια περίοδο όπου η χρήση του ChatGPT στην εκπαίδευση έχει εκτοξευθεί — άλλοτε ως πολύτιμο εργαλείο, και άλλοτε ως πηγή ανησυχίας για καθηγητές και φοιτητές. Εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν ήδη το ChatGPT για να δημιουργήσουν σχέδια μαθημάτων, να επεξεργαστούν ύλη ή ακόμα και να απαντήσουν σε ερωτήσεις μαθητών. Από την άλλη πλευρά, φοιτητές και μαθητές το χρησιμοποιούν για να εξασκηθούν… ή για να τους γράψει τις εργασίες.
Η εμφάνιση μιας λειτουργίας που δίνει έμφαση στη συμμετοχή, στην κατανόηση και στη σκέψη —αντί για εύκολες απαντήσεις— ίσως σηματοδοτεί μια προσπάθεια της OpenAI να ενθαρρύνει τη σωστή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη μάθηση, αποθαρρύνοντας παράλληλα τις καταχρήσεις που παραπέμπουν σε νοητική «οκνηρία» ή και ευθεία αντιγραφή.
Και τώρα;
Αν η λειτουργία «Study Together» αποδειχθεί πετυχημένη, ενδέχεται να φέρει μια μικρή επανάσταση στον τρόπο που οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με την τεχνολογία για να μάθουν. Θα δούμε το ChatGPT να λειτουργεί όχι μόνο ως εργαλείο παραγωγής περιεχομένου, αλλά και ως εικονικός δάσκαλος, προπονητής σκέψης ή και συνάδελφος στο διάβασμα.
Μέχρι τότε, το μόνο σίγουρο είναι ότι η μάθηση —και η τεχνητή νοημοσύνη— συνεχίζουν να εξελίσσονται μαζί.