Άννα Συνοδινού: Η Τραγική Φιγούρα του Ελληνικού Θεάτρου
Η Άννα Συνοδινού γεννήθηκε στο Λουτράκι Κορινθίας στις 21 Νοεμβρίου 1927. Ήταν το όγδοο παιδί μιας οικογένειας με ρίζες από την Αμοργό. Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο της Αθήνας και σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (1947-1949). Το 1948 έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο έργο «Σιρανό ντε Μπερζεράκ», υπό τη σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη.
Καλλιτεχνική Καριέρα
Καθιέρωση ως Πρωταγωνίστρια
Η Συνοδινού διέπρεψε στο Εθνικό Θέατρο από το 1956 έως το 1964, ενσαρκώνοντας εμβληματικούς ρόλους της αρχαίας τραγωδίας όπως την Αντιγόνη, την Ηλέκτρα και την Κλυταιμνήστρα. Το 1955 και το 1957 τιμήθηκε με το Έπαθλο Μαρίκας Κοτοπούλη. Ο Μ. Καραγάτσης την επαίνεσε για την ερμηνεία της Πολυξένης, συγκρίνοντάς την με την Κατίνα Παξινού.
Θέατρο Λυκαβηττού
Το 1965 ίδρυσε τον θίασο «Ελληνική Σκηνή» και δημιούργησε το Θέατρο Λυκαβηττού, αξιοποιώντας παλιό λατομείο σε σχέδια του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου.
Η Χούντα και οι Περιορισμοί
Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας (1967-1974), η Συνοδινού αναγκάστηκε να διακόψει τη θεατρική της καριέρα. Το καθεστώς ακύρωσε την άδεια χρήσης του Θεάτρου Λυκαβηττού και αφαίρεσε το διαβατήριό της, ματαιώνοντας μια διεθνή περιοδεία της. Αναγκάστηκε να εργαστεί ως δακτυλογράφος στην εμπορική εταιρεία του συζύγου της.
Πολιτική Σταδιοδρομία
Μετά την πτώση της Χούντας, η Συνοδινού αφιερώθηκε στην πολιτική. Εξελέγη βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία και διετέλεσε Υφυπουργός Κοινωνικών Υπηρεσιών (1977-1980). Συνέβαλε στην προώθηση νομοθεσίας για την προστασία των γερόντων, της μητρότητας και της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Το 1990 παραιτήθηκε από τη Βουλή σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την πολιτική σκηνή, αποσυρόμενη οριστικά από την πολιτική.
Επιστροφή στο Θέατρο
Η Συνοδινού επέστρεψε στη σκηνή το 1990, ερμηνεύοντας ρόλους από το αρχαίο και νεότερο ελληνικό ρεπερτόριο με το Εθνικό Θέατρο. Ήταν επίσης δασκάλα στις σημαντικότερες θεατρικές σχολές της Αθήνας.
Συγγραφικό Έργο
Η Συνοδινού έγραψε τα βιβλία «Πρόσωπα και Προσωπεία» (1998) και «Αίνος στους άξιους» (1999), αποτυπώνοντας τις θεατρικές και προσωπικές της εμπειρίες.
Διακρίσεις
Η Συνοδινού τιμήθηκε με:
- Ταξιάρχη του Φοίνικος και Σταυρό του Τάγματος της Ευποιΐας από την Ελλάδα.
- Σταυρό του Ιππότη του Ντάνεμπρο από τη Δανία.
- Σταυρό του Ιππότη της Ιταλικής Λεγεώνας.
- Παράσημο του Κέδρου του Λιβάνου.
Προσωπική Ζωή
Η Συνοδινού παντρεύτηκε τον πρωταθλητή Γιώργο Μαρινάκη και παρέμεινε μαζί του μέχρι τον θάνατό του το 2009.
Έφυγε από τη ζωή στις 7 Ιανουαρίου 2016, σε ηλικία 88 ετών, έχοντας αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα υγείας τον τελευταίο χρόνο. Η κηδεία της έγινε στο Νεκροταφείο του Βύρωνα, παρουσία σημαντικών προσωπικοτήτων.
Η Άννα Συνοδινού υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες τραγωδούς, με ανεκτίμητη προσφορά στο θέατρο και την πολιτική. Η ζωή της αποτελεί παράδειγμα αφοσίωσης, δημιουργικότητας και κοινωνικής ευαισθησίας.
Θεατρικές παραστάσεις
Θεατρική Περίοδος | Παράσταση | Ρόλος | Θίασος | Θέατρο | Σκηνοθέτης |
---|---|---|---|---|---|
1951/1952 | Ο Κατσαντώνης | Τριανταφυλλιά | Θίασος Κοτοπούλη | Θέατρο Rex | Δημήτρης Μυράτ |
1952/1953 | Ερωτική τραγωδία | Λάουρα | Θίασος Κοτοπούλη | Θέατρο Rex | Δημήτρης Μυράτ |
1952/1953 | Μονομαχία γυναικών | Λεωνί ντε Βιλγκοτιέ | Θίασος Κοτοπούλη | Θέατρο Rex | Δημήτρης Μυράτ |
1952/1953 | Θανασάκης ο πολιτευόμενος | Μαίρη | Θίασος Κοτοπούλη | Θέατρο Rex | Αλέκος Σακελλάριος |
1954/1955 | Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται | Ριρή | Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας | Δημοτικό Θέατρο Πειραιά | Κωστής Μιχαηλίδης |
1956/1957 | Ο Ανδροκλής και το λιοντάρι | Λαβίνια | Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας | Κτήριο Τσίλερ | Αλέξης Σολομός |
1956/1957 | Δεσποινίς Τζούλια – Άμαξα | Δεσποινίς Τζούλια | Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας | Κτήριο Τσίλερ | Κωστής Μιχαηλίδης |
1956/1957 | Ο μπαμπάς εκπαιδεύεται | Ριρή | Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών | Θέατρο Rex | Κωστής Μιχαηλίδης |
1956/1957 | Ιφιγένεια η εν Αυλίδι | Ιφιγένεια | Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου | Κωστής Μιχαηλίδης |
1957/1958 | Τρισεύγενη | Τρισεύγενη | Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας | Κτήριο Τσίλερ | Κωστής Μιχαηλίδης |
1995/1996 | Οιδίπους Τύραννος | Ιοκάστη | Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας | Περιοδεία | Νίκος Χαραλάμπους |
2005/2006 | Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας | Κοντέσσα Βαλέραινα | Ελληνική Σκηνή – Άννα Συνοδινού | Θέατρο Κνωσός | Λάμπρος Τσάγκας |